Adnauseam vill förvirra digitala annonsörer

Hem » Adnauseam vill förvirra digitala annonsörer
Web

adnauseam-vill-förvirra-digitala-annonsörer

AdNauseam är ett browser-plugin som kan skapa oro för de som fortfarande sysslar med banner-annonser och annonsnätverk. Pluginet är utformat för att förvirra annonsnätverkens system genom att klicka på alla annonser som dyker upp när man surfar på nätet. Detta gör det svårare för annonsörer att kartlägga användares vanor och göra personliga och relevanta annonser. Och det verkar vara hela syftet med AdNauseam.

Reklambranschen har ännu inte diskuterat klart Adblockers och dess påverkan på digital reklam, men AdNauseam kan bli nästa stora utmaning för branschen. Med AdNauseam blir det svårt för annonsnätverk att samla in information om användarens beteenden på nätet och använda den för att rikta reklam. Detta kan i sin tur skapa problem för annonsörer som inte längre kan skapa annonser som är anpassade efter individuella användares intressen.

Även om det kan verka som ett enkelt sätt att få mindre relevant reklam, är det svårt att se varför någon skulle ta sig tid att ladda ner AdNauseam när det redan finns Adblockers. Det torde vara enklare att bara ladda ner en Adblocker, så slipper man all reklam – personligt anpassad eller inte.

Det är dock inte sagt att det inte finns ett problem som reklambranschen behöver ta itu med. Reklambranschen borde bli bättre på att förklara fördelarna med att cookies och browserdata samlas in och utnyttjas i reklam. Men för att klara av det krävs det bra PR och kommunikation till användarna.

Även om AdNauseam kan ses som ett sätt att motverka intrusiva annonser, så skapar det samtidigt nya problem för reklambranschen. Annonsörer måste fortsätta att arbeta med att skapa relevant och användarvänlig reklam, samtidigt som de respekterar användares rätt till integritet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Din guide till strategisk kommunikation
© Copyright Stratkom